معرفی موتورهای براشلس و ذغالی

موتور براشلس چیست؟

در صنعت ابزار آلات مختلف از انواع موتورها استفاده می شود. اولین نسل موتورهای به کار رفته در ابزار آلات، موتورهای ذغالی بودند. با گذر زمان استفاده از موتورهای ذغالی کاهش یافته و از موتورهای بدون ذغال استفاده شد. ابزار آلات برقی از موتورهای براشلس ، بهره می برند. موتورهای براشلس نسل جدید موتورهای بدون ذغال بوده که از سال 1960 اختراع شده و از سال 2009 به صورت گسترده در انواع ابزار آلات برقی مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله به معرفی موتورهای براشلس و ذغالی می پردازیم و شما را با معایب ، مزایا و تفاوت های این دو نوع موتور آشنا می کنیم. موتورهای براشلس با عنوان موتورهای بدون جاروبک نیز شناخته می شوند.

موتورهای براشلس و ذغالی

اجزای تشکیل دهنده موتورهای براشلس

وظیفه موتورهای براشلس تبدیل انرژی الکتریکی دریافت شده از منبع، به انرژی مکانیکی جهت عملکرد مناسب دستگاه می باشد. این عمل در موتور توسط بخش های مختلفی انجام می شود. به عبارتی موتورهای براشلس از اجزای مختفی تشکیل شده اند ، که در ارتباط و هماهنگی با هم کار می کنند. موتور براشلس از اجزای زیر تشکیل می شود.

  1. استاتور : این قطعه ، بخش ثابت در موتورهای براشلس می باشد. در استاتور سیم پیچ هایی قرار دارند ، که به اصطلاح قطب ها را تشکیل می دهند. استاتور با توجه به سایز و اندازه و ارتفاع موتور، تغییر می کند. با افزایش ارتفاع یا عرض موتور ، سیم پیچ استاتور بیشتر می شود. آرمیچر درون استاتور قرار گرفته است.
  2. سیم پیچ : برای ایجاد میدان مغناطیسی ، نیاز به سیم پیچ می باشد. سیم های د ارای جریان الکتریکی می توانند، در اطراف خود میدان مغناطیسی ایجاد کنند. با توجه به اینکه اساس کار موتورهای براشلس بر جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی است ، وجود سیم پیچ ها الزامی شده است.
  3. آهنربا : از آهنربا جهت مهیا کردن میدان مغناطیسی برای جذب و دفع سیم پیچ ها استفاده می شود.
  4. اتصالات : در موتورهای براشلس بخشی به نام کنترلر وجود دارد. اتصالات سبب انتقال انرژی مورد نیاز موتور از کنترلر به سیم پیچ ها می شوند.
  5. یاتاقان : در این نوع موتورها با کاهش اصطکاک، سعی شده، تا میزان گشتاور افزایش یابد. یاتاقان ها سبب کاهش و به حداقل رساندن اصطکاک شده و در نتیجه گشتاور افزایش یافته است.
  6. محور : بخش آخری که در این موتورها وجود دارد، محور است. محور سبب انتقال انرژی مکانیکی تولید شده، برای کارکرد موتور می شود. 
معرفی موتورهای براشلس و ذغالی

مزایای موتور براشلس

  1. در موتورهای براش استفاده از ذغال ، سبب افزایش دما و گرمای تولیدی می شود. با حذف ذغال در موتورهای براشلس این مشکل حل شده است. در نتیجه میزان گرمای تولیدی در موتورهای براشلس به حداقل رسیده و همین امر افزایش طول عمر موتور را به دنبال دارد.
  2. در ابزار آلات شارژی ، با استفاده از موتور براشلس، طول عمر باتری افزایش یافته و میزان بهره وری نیز بهبود می یابد.
  3. این موتورها سبک تر بوده و حمل و جابه جایی آن بسیار راحت است.
  4. اصطکاک در آن کاهش یافته ، که به خودی خود سبب کاهش میزان صدا و افزایش طول عمر قطعات و موتور می گردد. موتورهای براشلس دارای بهره وری بالایی بوده ، به طوری که در کارهای سنگین نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد موتورهای براشلس

موتورهای براشلس دارای خاصیت انعطاف پذیری و کنترل پذیری بالایی هستند. به این ترتیب می توان با توجه به این ویژگی ها در بخش های مختلف از آن ها استفاده نمود. از این موتورها در وسایل حمل و نقل، ابزار های برقی و شارژی، لوازم ورزشی، در صنایع گرمایش و تهویه، صنایع هوا فضا و ماشین های کنترلی و … استفاده می شود.

موتورهای براشلس چگونه کار می کنند؟

همان گونه که پیشتر به آن اشاره کردیم، در موتورهای براشلس بخشی به نام کنترلر وجود دارد. این کنترل کننده موتور مرحله به مرحله ، سبب ایجاد چرخش می شود. در این گونه موتورها سیم پیچ، بخش ثابت و آهنربا بخش متحرک است. با وجود این بخش، ذغال در موتورهای براشلس حذف شده است. آهنربا با چرخش خود، سبب ایجاد میدان مغناطیسی شده ؛ که در نهایت سبب تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی می شود. با کاهش اصطکاک و سایش قطعات، طول عمر موتور و قطعات افزایش یافته است. با این تبدیل روتور در داخل استاتور چرخش می کند.

تفاوت موتورهای براشلس و ذغالی

موتور ذغالی یا براش چیست؟

موتورهای براش از موتورهای الکتریکی بوده ، که دارای پیکربندی ساده می باشند. به این موتورها، موتورهای معمولی نیز گفته می شود. در موتورهای براش از جاروبک و ذغال استفاده می شود. این موتورها نیز دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند، که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اجزای موتور براش

موتورهای براش نیز مانند موتورهای براشلس از اجزای مختلفی ساخته شده اند. اجزای تشکیل دهنده این موتورها شامل :

  1. اتصالات : با استفاده از اتصالات ، نیرو از کنترلرها به براش یا جاروبک منتقل می شود.
  2. براش : براش همان جاروبک است. براش نیرویی را که دریافت کرده از طریق جابه جا گر به آرمیچر منتقل می کند.
  3. سیم پیچ : سیم پیچ ها وظیفه تولید میدان مغناطیسی را بر عهده دارند.
  4. آهنربا : با ایجاد یک میدان مغناطیسی سبب جذب و دفع سیم پیچ ها می شوند.
  5. جابه جا کننده ها : با چرخش آرمیچر ، این قطعه نیرو را به سیم پیچ ها انتقال می دهند.
  6. محور : این بخش که جزء بخش های آخر می باشد، سبب انتقال نیروی مکانیکی تولید شده می شود.
  7. بوش : در موتورهای براش برای کاهش اصطکاک از قطعه ای به نام بوش استفاده می شود.
تفاوت موتورهای براشلس و ذغالی

مزایای موتورهای براش

موتورهای براش یا معمولی یا ذغالی از موتورهای ساده بوده، که کار با آن ها حتی برای افراد مبتدی نیز بسیار راحت می باشد. در موتورهای ذغالی جریانی پایدار تولید می شود. تغییر سرعت و گشتاور در این موتورها بسیار راحت و سریع بوده و همین امر سبب استفاده گسترده این موتورها در صنایع گوناگون شده است. از دیگر مزیت های این موتور می توان به قیمت پایین آن اشاره کرد. در این موتور به راحتی، با تغییر و کنترل ولتاژ ورودی مناسب با سرعت مورد نظر، می توان آن را کنترل کرد.

تفاوت موتورهای براشلس و ذغالی

در مطالبی که در قسمت های بالا ارائه شده، به صورت کامل با موتورهای براش ( ذغالی ) و براشلس آشنا شدید. با تولید موتورهای براشلس برخی محدودیت ها و معایب موتورهای ذغالی رفع شدند. موتورهای براشلس نسبت به موتورهای ذغالی دارای کارایی و بهره وری بالاتری هستند. اصلی ترین تفاوت در ساختار این دو موتور ، جاروبک، براش یا برس می باشد. موتورهای براشلس ، جاروبک ندارند ، ولی موتورهای براش، دارای جاروبک یا برس می باشند. از دیگر تفاوت های این دو موتور ، کاهش میزان اصطکاک در موتورهای براشلس می باشد. که این امر سبب کاهش تولید گرما شده و میزان درجه حرارت در حین کار در موتورهای براشلس بسیار کاهش یافته و به حداقل میزان خود می رسد. با کاهش تولید گرما در موتور براشلس ، طول عمر موتور نیز افزایش می یابد. بنابراین می توان گفت، که طول عمر موتورهای براشلس از موتورهای ذغالی بیشتر است. در موتورهای براش یا ذغالی بخشی به نام جاروبک وجود دارد، در حالی که در موتورهای براشلس به جای جاروبک ، کنترل کننده الکتریکی قرار گرفته است.

تفاوت موتورهای براشلس و ذغالی

از دیگر تفاوت های موتورهای ذغالی و براشلس ، وزن می باشد. با حذف ذغال و کموتاتور در موتورهای براشلس، وزن آن ها نسبت به موتورهای ذغالی کاهش یافته، که سبب حمل راحت تر و کار بهتر کاربر با دستگاه های دارای موتور براشلس، شده است. در موتورهای ذغالی بین قطعات موتور به صورت مداوم تماس وجود دارد. این تماس ها سبب افزایش صدا می شود. در موتورهای براشلس میزان سر و صدا به حداقل رسیده است. موتورهای براشلس دارای قدرت بیشتری نسبت به موتورهای ذغالی هستند. هر چه موتور بزرگتر باشد، میزان قدرت آن نیز بیشتر می شود. در مورد هزینه ها نیز، با توجه به اینکه موتورهای ذغالی هر چند وقت یکبار باید ذغال عوض شود ، میزان هزینه نگهداری آن بیشتر از موتورهای براشلس می باشد. در مورد طول عمر نیز ، موتورهای براشلس دارای طول عمر بیشتری نسبت به موتورهای ذغالی هستند. قیمت موتورهای براشلس نسبت به موتورهای ذغالی بالاتر بوده و همچنین برای تعمیر موتورهای براشلس حتما باید توسط متخصص انجام شود.

سخن پایانی

انتخاب دستگاه و ابزار مناسب برای کارهای شما با توجه به نوع موتور به کار رفته در آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطلب سعی کرده ایم، تا تمامی ویژگی ها و تفاوت های موتورهای براشلس و ذغالی را برای شما شرح دهیم. با توجه به مطالب گفته شده، می توانید نوع موتوری که مناسب با موقعیت و کار شما است، انتخاب کنید. فروشگاه بانه ابزار با عرضه ابزار آلات برقی و ابزار آلات شارژی با موتورهای قوی و متنوع شما را در انتخاب محصول مورد نظر شما یاری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
تلگرام